Προς: κο
Νίκο Χριστοδουλάκη
Κοιν: κο Απόστολο Φωτιάδη |
|
Θέμα : Φορολογική Ισότητα Γυναικών και Ανδρών |
Αθήνα, 17 Μαρτίου
2003 |
Αξιότιμε κε Υπουργέ,
Με την παρούσα επιστολή θα
ήθελα να σας θέσω ένα θέμα που θεωρώ υψίστης σημασίας για τη φορολογική ισότητα
των Ελλήνων, γυναικών και ανδρών φορολογουμένων.
Όπως γνωρίζετε, το νέο
Οικογενειακό Δίκαιο, που ισχύει από το 1983, ορίζει με σαφήνεια ότι και οι δύο
σύζυγοι φέρουν τα βάρη του γάμου από κοινού, καταργώντας την ανδρική αρχηγία
στο γάμο. Δυστυχώς, το σημαντικό αυτό κεκτημένο συνεχίζει ακόμα και σήμερα,
μετά από δύο δεκαετίες, να καταστρατηγείται εις βάρος των γυναικών
φορολογουμένων. Συγκεκριμένα, οι Ελληνίδες φορολογούμενες, από τη στιγμή που θα
παντρευτούν, δεν αντιμετωπίζονται ως αυθύπαρκτες οικονομικές οντότητες από το
ελληνικό κράτος, αλλά ως τα αδύναμα μέρη ενός διμελούς συνόλου, του γάμου τους,
εκπροσωπούμενες, κατά τις επαφές και συναλλαγές με το εξωτερικό περιβάλλον, από
το σύζυγό τους. Ακόμα χειρότερο θεωρώ και το γεγονός ότι οι έγγαμες Ελληνίδες,
ακόμα και αν έχουν εισοδήματα μεγαλύτερα από αυτά του συζύγου τους, δε μπορούν
σε καμία περίπτωση να αλλάξουν τη θέση που τους επιφυλάσσεται από τα
τυποποιημένα έντυπα των φορολογικών δηλώσεων, στα οποία προβλέπονται μόνο δύο
κατηγορίες φορολογουμένων: ο υπόχρεος και η σύζυγος.
Η πραγματικότητα αυτή
μπορεί σε πολλές περιπτώσεις να έχει δυσμενέστατες επιπτώσεις. Οι περιπτώσεις
αυτές μπορούν να ενταχθούν σε δύο κατηγορίες:
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί
ότι η διάκριση αυτή σε βάρος των γυναικών συνεχίζεται σε μια περίοδο κατά την
οποία η συζήτηση για την ενσωμάτωση της ισότητας σε όλες τις πολιτικές (gender mainstreaming) αναδεικνύεται σε προτεραιότητα της πολιτικής της
Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελληνικής Προεδρίας. Ειδικότερα, στην Ετήσια Αναφορά
της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις Ίσες Ευκαιρίες Γυναικών και Ανδρών στην
Ευρωπαϊκή Ένωση για το έτος 2002 δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στο στόχο αυτό και
αναφέρονται τα συγκεκριμένα βήματα που έχουν πραγματοποιηθεί κατά το παρελθόν
έτος για την επίτευξή του. Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζει πρόταση
οδηγίας (που προβλέπεται ότι θα κατατεθεί τον Ιούνιο) η οποία βασίζεται στο
άρθρο 13 της Συνθήκης και θα αφορά στις διακρίσεις με βάση το φύλο, οι οποίες
παρουσιάζονται εκτός εργασιακού περιβάλλοντος. Στις έμμεσες αυτές διακρίσεις
εντάσσονται και οι διακρίσεις στη φορολογία. Τη στιγμή, λοιπόν, που τόσο
σημαντική πρόοδος πραγματοποιείται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τη στιγμή που
αναμένεται να παρουσιαστεί σύγκρουση μεταξύ εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας,
είναι άδικο στην Ελλάδα να μην έχουν εξασφαλιστεί τα αυτονόητα για τις
φορολογούμενες γυναίκες.
Είναι, πιστεύω, προφανές
από τα παραπάνω ότι η υφιστάμενη φορολογική νομοθεσία παραβιάζει κατάφωρα και
τη νομοθεσία περί Οικογενειακού Δικαίου, αλλά και το ίδιο το Σύνταγμα (άρθρα 4
και 116).
Με δεδομένα τα παραπάνω, θα
ήθελα να σας ζητήσω να προβείτε, το συντομότερο δυνατόν, σε όλες τις αναγκαίες
ρυθμίσεις στη φορολογική νομοθεσία, προκειμένου να καταργηθεί κάθε διάκριση με
βάση το φύλο, ώστε η γυναίκα (έγγαμη, διαζευγμένη ή χήρα) φορολογούμενη να
αντιμετωπίζεται ως αυθύπαρκτη οντότητα και όχι ως εξαρτημένη από το σύζυγό της.
Με βαθύτατη εκτίμηση
Άννα Καραμάνου