|
Γνωρίζω ότι έχει συντελεσθεί πολύ μεγάλη πρόοδος κατά τα τελευταία χρόνια. Η συμμετοχή των γυναικών της Κύπρου στο εργατικό δυναμικό από το 30% που ήταν το 1976 έχει φθάσει σήμερα στο 40%, ενώ το 56,7% των γυναικών ηλικίας 15 έως 64 εργάζονται. Ανάλογη είναι και η συμμετοχή τους στην εκπαίδευση και η συνεχής ενίσχυση των προσόντων και του μορφωτικού τους επιπέδου. Σημαντική είναι επίσης και η πρόσφατη υιοθέτηση νομοθετικού πλαισίου για την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας εις βάρος των γυναικών, το οποίο προβλέπει ικανοποιητικές ρυθμίσεις για την προστασία των θυμάτων και την οικονομική και ψυχολογική υποστήριξή τους. Ακόμη, ο διπλασιασμός του αριθμού των γυναικών στο Κοινοβούλιο κατά τις τελευταίες εκλογές, παρά το γεγονός ότι παραμένει εξαιρετικά χαμηλός, ωστόσο σηματοδοτεί τις νέες τάσεις και τις αλλαγές που συντελούνται. Η Κύπρος λοιπόν σήμερα
παρουσιάζει ιδιαίτερα μεγάλη πρόοδο στην υιοθέτηση του ευρωπαϊκού κοινοτικού
κεκτημένου και είναι η πρώτη και καλύτερη στο κατάλογο των υπό ένταξη
χωρών, αφού ικανοποιεί πλήρως τα πολιτικά και οικονομικά κριτήρια που
είχαν τεθεί από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Κοπενχάγης. Η Κύπρος θα ενταχθεί
με την πρώτη ομάδα κρατών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ταυτόχρονα εργαζόμαστε
και για την επίλυση του πολιτικού προβλήματος. Σε κάθε περίπτωση οι αποφάσεις
του Ελσίνκι ισχύουν και με βάση αυτό το «κεκτημένο» η Ελλάδα θα χρησιμοποιήσει
όλα τα θεσμικά μέσα που της παρέχει η Συνθήκη. Όπως γνωρίζετε και το Ευρωπαϊκό
Κοινοβούλιο έχει υιοθετήσει την πολύ θετική για την Κύπρο έκθεση του Λουξεμβούργου
ευρωβουλευτού κ. Poos. Αναφερόμενη βέβαια στην ευρωπαϊκή προοπτική της
Κύπρου δεν μπορώ να μη μνημονεύσω με συγκίνηση τον αρχιτέκτονα της ενταξιακής
πορείας της Κύπρου τον αείμνηστο Γιάννο Κρανιδιώτη. Μέσα σε αυτό το ενδιαφέρον πολιτικό σκηνικό, οι γυναίκες αναζητούν τον σύγχρονο ρόλο τους και διεκδικούν την ισότιμη συμμετοχή τους στο σχεδιασμό του μέλλοντος. Η Ευρωπαϊκή ολοκλήρωση δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς τη συμμετοχή των γυναικών, του μισού πληθυσμού, στην οικοδόμηση της Ευρώπης, υπό τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις με αυτούς των ανδρών. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη-μέλη της έχουν σε πολλές περιπτώσεις δηλώσει την πίστη και τη πλήρη δέσμευσή τους στην επίτευξη της ισότητας των φύλων, σε διεθνές, ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο. Συνεπώς, μια ίση εκπροσώπηση γυναικών και ανδρών στις συζητήσεις και τις αποφάσεις της Συντακτικής Συνέλευσης, που προετοιμάζει τις μεταρρυθμίσεις της Συνθήκης εν όψει και της Διεύρυνσης, θα έπρεπε να είναι το φυσικό αποτέλεσμα εκείνων των δεσμεύσεων και των δημοκρατικών αξιών που προβάλλει η Ένωση. Δυστυχώς, κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Στο σύνολο των 105 μελών της Συνέλευσης συμμετέχουν μόνο 15 γυναίκες. Με επιστολή που απέστειλα στον κ. Ζισκάρ Ντ' Εσταίν, εκ μέρους της Επιτροπής Δικαιωμάτων των Γυναικών και Ίσων Ευκαιριών, εξέφρασα τη βαθύτατη απογοήτευσή μας για τη σύνθεση της Συνέλευσης, για το γεγονός ότι η αρχή της δημοκρατίας της ισότητας δεν έγινε σεβαστή. Αυτό είναι ένα ζωντανό παράδειγμα για το τι συμβαίνει όταν οι κανόνες που αφορούν την ισόρροπη εκπροσώπηση γυναικών και ανδρών δεν είναι δεσμευτικοί. Η Επιτροπή Δικαιωμάτων των Γυναικών και Ίσων Ευκαιριών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, σε ειδική συνεδρίασή της, στις 22 Μαΐου 2002, με τη συμμετοχή μελών της Συνέλευσης, συζήτησε θέσεις και προτάσεις που θα ενισχύουν το θεσμικό πλαίσιο για την ισότητα των φύλων στη νέα Συνθήκη, όπως: ενίσχυση της νομικής
βάσης, ώστε η ισότητα των φύλων να κατοχυρωθεί στην πράξη και σε όλους
τους τομείς της οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής ζωής Οι γυναίκες και οι αξίες των γυναικών δεν μπορούν να περιθωριοποιηθούν στην διαδικασία της οικοδόμησης του μέλλοντος της Ευρώπης. Είναι απαραίτητο να κατοχυρώσουμε στη Συνθήκη την ισότητα των φύλων, ώστε να παρέχει τα νομικά εργαλεία που θα την υλοποιούν. Σε ότι αφορά τον προ-ενταξιακό διάλογο, αναγνωρίζεται ότι η αρχή της ισότητας ανδρών και γυναικών αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την προσχώρηση, εφόσον συνιστά κατά βάση ζήτημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η απαιτούμενη οικοδόμηση θεσμών ή η ενίσχυση της θεσμικής και διοικητικής ικανότητας σε αυτόν τον τομέα, αποτελεί ζωτικής σημασίας προϋπόθεση για την πλήρη εφαρμογή του κεκτημένου. Είναι γεγονός ότι η αναγνώριση των ανθρώπινων και πολιτικών δικαιωμάτων των γυναικών, είναι μια πολύ πρόσφατη ιστορία. Η έξοδος του μισού του ανθρώπινου γένους, του θηλυκού, από την περιθωριοποίηση και την αφάνεια αιώνων, η μαζική συμμετοχή των γυναικών στη δημόσια ζωή, στην εκπαίδευση και τις οικονομικές δραστηριότητες, οι αλλαγές στους ρόλους των δύο φύλων και στη δομή της οικογένειας συνιστά, κατά τους κοινωνιολόγους, την μεγαλύτερη ειρηνική κοινωνική επανάσταση στην ιστορία της ανθρωπότητας. Η συμβολή της ΕΕ στην προώθηση των ίσων ευκαιριών, κατά τα τελευταία 50 χρόνια, υπήρξε αποφασιστική. Από την εποχή της ίδρυσης της, η Ευρωπαϊκή Κοινότητα, με τη Συνθήκη της Ρώμης (1957) είχε θεσμοθετήσει την αρχή της ίσης αμοιβής για γυναίκες και άνδρες. Στη συνέχεια, υιοθετήθηκαν μία σειρά νομοθετικών διατάξεων, με στόχο την εξασφάλιση ίσων δικαιωμάτων πρόσβασης στην απασχόληση, στην επαγγελματική κατάρτιση, στις συνθήκες εργασίας και την κοινωνική προστασία. Ουσιαστική ενίσχυση της νομικής βάσης για την προώθηση των δικαιωμάτων των γυναικών επιτυγχάνεται με την υπογραφή της Συνθήκης του Άμστερνταμ, τον Οκτώβριο του 1997, όπου η ισότητα των φύλων ορίζεται ως στόχος της ΕΕ. Η Κοινότητα υπογραμμίζει την πρόθεσή της να εξαλειφθούν οι ανισότητες και να προαχθεί η ισότητα των φύλων στο επίπεδο της απασχόλησης και της κοινωνικής προστασίας. Από την δεκαετία του '80 η Κοινότητα εφαρμόζει μία σειρά πενταετών ειδικών προγραμμάτων δράσης σε μία προσπάθεια να περάσουμε από την τυπική και επίσημη στην ουσιαστική και λειτουργική ισότητα. Το 5ο Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης, η νέα στρατηγική-πλαίσιο της Κοινότητας για την ισότητα, η οποία τέθηκε σε ισχύ το 2000, προτάθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έπειτα από πρωτοβουλία της Ελληνίδας Επιτρόπου κας Άννας Διαμαντοπούλου και αναφέρεται στην αρχή του "gender mainstreaming". Σύμφωνα με αυτήν την αρχή, η προώθηση της ισότητας δεν αποτελεί απλά την εφαρμογή θετικών μέτρων που απευθύνονται στις γυναίκες, αλλά μέτρων που ως στόχο έχουν την αναπροσαρμογή της οργάνωσης της κοινωνίας και μία δίκαιη κατανομή υποχρεώσεων και ευθυνών ανάμεσα στους άνδρες και τις γυναίκες, σε όλους τους τομείς της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής ζωής. Η νέα στρατηγική-πλαίσιο προσδιορίζει πέντε στόχους:
Η στρατηγική εφαρμόζεται όχι μόνο στις πολιτικές που έχουν άμεση σχέση με τους πολίτες της ΕΕ, αλλά και στις συναλλαγές της ΕΕ με τρίτες χώρες, μέσω της διαδικασίας της Διεύρυνσης και των εξωτερικών σχέσεων γενικά. Παράλληλα, εξελίσσεται και ένα πρόγραμμα, μέσω του οποίου διατίθενται 50 εκατομμύρια ευρώ, με σκοπό την χρηματοδότηση μέτρων για την ευαισθητοποίηση σε θέματα ισότητας και τη διαμόρφωση δικτύων που θα συνδέουν μεταξύ τους τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε., τις εθνικές αρχές, τους κοινωνικούς εταίρους και τις ΜΚΟ.
Κατά την διάρκεια της τελευταίας κοινοβουλευτικής περιόδου, η Επιτροπή Δικαιωμάτων των Γυναικών έχει δημοσιεύσει 20 Εκθέσεις, οι οποίες εφιστούν την προσοχή και απαιτούν δράση σε περιοχές που έχουν αποφασιστική σημασία για τις γυναίκες, όπως είναι η καταπολέμηση της βίας και της σεξουαλικής εκμετάλλευσης των γυναικών, η ίση αμοιβή ανδρών και γυναικών για εργασία ίσης αξίας, η συμμετοχή των γυναικών στη πολιτική, οι επιπτώσεις του θρησκευτικού φανατισμού στην ισότητα των φύλων, κλπ. Ιδιαίτερα, η Επιτροπή μας επέμεινε στην εφαρμογή αποφασιστικών πλευρών της πολιτικής της Κοινότητας, όπως είναι η ισόρροπη συμμετοχή ανδρών και γυναικών σε όλα τα κέντρα λήψης αποφάσεων και η αντιμετώπιση της βίας. Σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ο αριθμός των γυναικών βουλευτών κατά την τελευταία κοινοβουλευτική περίοδο ανέρχεται στο 31% (από τα 626 μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου οι 194 είναι γυναίκες), ενώ πέντε από τα είκοσι μέλη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι γυναίκες. Η Ελλάδα κατέχει την προτελευταία θέση με ποσοστό 16%. Σε εθνικό επίπεδο σημαντικές επιδόσεις έχουν οι Σκανδιναβικές χώρες, με πρώτη τη Σουηδία. Είναι πλέον φανερό, πως παρά τις σοβαρές αντιστάσεις, αναπτύσσεται στην Ευρώπη μια νέα συνείδηση, μια νέα πολιτική βούληση, ώστε η ισότητα των φύλων να συμπεριλάβει το σύνολο των σχέσεων - κοινωνικών, οικονομικών και πολιτικών. Είναι βέβαιον πως καμιά από τις προκλήσεις της εποχής μας δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί χωρίς τη συμμετοχή, τη συνεισφορά των ιδεών και των ικανοτήτων των γυναικών. Η συμμετοχή των γυναικών
στη πολιτική και στο σχεδιασμό του μέλλοντος, σε όλα τα επίπεδα λήψης
αποφάσεων, αποτελεί αδήριτη ανάγκη, για τους παρακάτω λόγους: ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΤΗΝ
ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΤΗΣ ΙΣΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΦΥΛΩΝ, ΩΣ ΒΑΣΙΚΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ: ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ
ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ, ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΞΙΩΝ: ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΠΟΛΥΤΙΜΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΠΟΡΩΝ: ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΤΗΣ
ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ-ΝΕΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ Σε αυτό το πλαίσιο, θα ήθελα να σας μεταφέρω και να κλείσω με αυτό, τι σχετικό έγραψε ένας διακεκριμένος άνδρας, ο Francis Fukuyama, σε πρόσφατο άρθρο του με τίτλο «Αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο», «Θα μπορούσε πλέον να θεωρηθεί βέβαιη η πρόβλεψη ότι η μεγαλύτερη συμμετοχή των γυναικών στη πολιτική θα οδηγούσε σε ένα κόσμο που δεν θα ήταν τόσο προσκολλημένος στη βία. Μπορεί η Αθηνά, η θεά της σοφίας αλλά και του πολέμου να αποτελούσε γυναικείο πρότυπο για τους αρχαίους, στον σημερινό κόσμο όμως η γυναικεία επιρροή ασκεί καταλυτική επίδραση εναντίον του μιλιταρισμού και υπέρ της ειρήνης». Οι γυναίκες της Κύπρου, της Ελλάδας και της Ευρώπης θέλουν και μπορούν να οικοδομήσουν μια ομόσπονδη, δημοκρατική και ευημερούσα Ένωση, μια ευρωπαϊκή ήπειρο θεμελιωμένη στις αξίες της δημοκρατίας, της ελευθερίας, της ειρήνης, της ισότητας, της δικαιοσύνης και της αλληλεγγύης. |