Πλήρη πρακτικά τωv Συvεδριάσεωv

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ 11 ΙΟΥΝΙΟΥ 2001

Ελευθερία και δικαιώματα των πολιτών

 

Καραμάνου (PSE) , Εισηγήτρια . - Κυρία Πρόεδρε, αγαπητοί συνάδελφοι, θα ήθελα κατ' αρχάς να συγχαρώ προσωπικά τον Επίτροπο Vitorino για την ανάληψη αυτής της τόσο σημαντικής νομοθετικής πρωτοβουλίας, καθώς και τη Σουηδική Προεδρία για την υποστήριξη που παρείχε ώστε το συντομότερο δυνατόν να ληφθεί η σχετική απόφαση από το Συμβούλιο.

Η σεξουαλική εκμετάλλευση των παιδιών και η παιδική πορνογραφία αποτελούν ασφαλώς ντροπή για το σύγχρονο πολιτισμό μας, και είναι απαράδεκτο τα εγκληματικά δίκτυα και οι χρήστες να μένουν ατιμώρητοι ή να ξεφεύγουν της ποινικής δίωξης, επωφελούμενοι από την αδυναμία συνεργασίας μεταξύ των χωρών και από τα κενά της ποινικής νομοθεσίας. Επιτέλους, είναι καιρός να αντιμετωπισθούν φρικτές περιπτώσεις, όπως η υπόθεση Ντιτρού στο Βέλγιο, όπου το ελλιπές νομοθετικό πλαίσιο δεν επιτρέπει ακόμη τη στοιχειοθέτηση του εγκλήματος και τη διεξαγωγή της δίκης, που εκκρεμεί εδώ και τέσσερα χρόνια. Γι' αυτό είναι ιδιαίτερης σημασίας το γεγονός ότι η Ένωση αναλαμβάνει πρωτοβουλία για την πάταξη αυτού του ειδεχθούς εγκλήματος και τη δημιουργία ενός κοινού πλαισίου αναφοράς που θα ενισχύσει τη δικαστική και αστυνομική συνεργασία των κρατών μελών και θα θέσει τα εγκληματικά κυκλώματα κάτω από τον πέλεκυ της δικαιοσύνης.

Η Επιτροπή Ελευθεριών και Δικαιωμάτων των Πολιτών, αφού επεξεργάστηκε σε βάθος την πρόταση πλαίσιο της Επιτροπής, υιοθέτησε μια σειρά από προτάσεις και τροπολογίες που εμπλουτίζουν και ενισχύουν το αρχικό νομοθετικό κείμενο, όπως ο ορισμός της παιδικής πορνογραφίας, ο οποίος έχει εμπλουτισθεί σημαντικά ώστε οι διάφορες μορφές που μπορεί να πάρει το έγκλημα της παιδικής πορνογραφίας να εμπεριέχονται στον ορισμό και να μην υπάρχουν μορφές που να ξεφεύγουν από την ποινική δίωξη, λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη και τις σύγχρονες εξελίξεις στο χώρο της τεχνολογίας. Σχετικά με τη σεξουαλική εκμετάλλευση των παιδιών, με δεδομένη τη σύνθετη φύση του εγκλήματος και τη διεθνή δικτύωσή του, έχουμε συμπεριλάβει και επί μέρους εγκληματικές συμπεριφορές πέραν των όσων προτείνει η Επιτροπή, όπως διευκόλυνση, αγορά, πώληση, διακίνηση παιδιού εντός ή εκτός των εθνικών συνόρων. Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο που προσθέτουμε αφορά την απόδοση ευθύνης τόσο στα φυσικά πρόσωπα που έχουν την επιμέλεια του παιδιού, όπως γονείς, εκπαιδευτικοί κλπ, όσο και σε νομικά πρόσωπα, συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών διανομής και παροχής υπηρεσιών Διαδικτύου, οι οποίες οφείλουν να διαμορφώσουν μηχανισμούς προστασίας ώστε να αποτραπεί η χρήση των νέων τεχνολογιών ως μέσου διευκόλυνσης της εκμετάλλευσης των παιδιών. Σχετικά με τα αδικήματα που αφορούν την παιδική πορνογραφία προτείνουμε, πέραν της παραγωγής, διανομής και διάδοσης υλικού, να ποινικοποιείται η εισαγωγή, εξαγωγή, διακίνηση και η προβολή μέσω της διαφήμισης υλικού παιδικής πορνογραφίας. Ιδιαίτερης σημασίας είναι η ποινικοποίηση της κατοχής πορνογραφικού υλικού, με την εφαρμογή βέβαια ασφαλιστικών δικλείδων, ώστε να μη διώκονται άτομα στα οποία περιήλθε υλικό εν αγνοία τους κατά τη λήψη π.χ. ηλεκτρονικού ή συμβατικού ταχυδρομείου.

Ως προς τις ποινές, η Επιτροπή Ελευθεριών αποδέχθηκε την πρόταση της Επιτροπής Δικαιωμάτων των Γυναικών και Ίσων Ευκαιριών να υπάρχει πιο αυστηρό ποινικό πλαίσιο για αδικήματα που αφορούν παιδιά ηλικίας κάτω των 16 ετών ­ αντί των 10 ετών που προτείνει η Επιτροπή ­ και η αυστηρότερη ποινή να μην είναι μικρότερη των 10 ετών ­ αντί των 8 που προτείνει η Επιτροπή. Ακόμη, προτείνουμε ως συμπληρωματικό της καταδίκης μέτρο την ανίχνευση, κατάσχεση και δήμευση κάθε κινητής ή ακίνητης περιουσίας που προέρχεται από τη διάπραξη των ποινικών αδικημάτων, καθώς και να συνοδεύονται οι ποινές από την κατάλληλη ψυχιατρική αγωγή. Αυτή είναι μια άλλη καινοτομία που προτείνουμε.

Επίσης, ως Επιτροπή Ελευθεριών, έχουμε σημαντική συμβολή και στα δικονομικά θέματα, όπως στην έκδοση των εγκληματιών, ώστε να παταχθεί και το φαινόμενο του σεξουαλικού τουρισμού, στην τροποποίηση της νομοθεσίας σχετικά με τη διπλή ποινικοποίηση, ώστε να μην καταφεύγουν οι δράστες σε κράτη όπου η ποινικοποίηση των εγκλημάτων εις βάρος των παιδιών είναι επιεικέστερη. Προτείνουμε ακόμη την αποζημίωση του θύματος και σειρά μέτρων για την προστασία των θυμάτων κατά τη διεξαγωγή της ανάκρισης και της ακροαματικής διαδικασίας και στη συνέχεια βέβαια, ιδιαίτερα όταν αφορά παιδιά με αναπηρίες. Τέλος, προτείνουμε τη δημιουργία μητρώων των ατόμων που έχουν διαπράξει το αδίκημα, σε συνεργασία Europol, Interpol και των εθνικών αστυνομικών αρχών, καθώς και τη συμμετοχή των υπό ένταξη χωρών στη δράση για την καταπολέμηση της σεξουαλικής εκμετάλλευσης των παιδιών και της παιδικής πορνογραφίας.

Βέβαια, αγαπητοί συνάδελφοι, θεωρώ ότι η προώθηση νομοθετικών ρυθμίσεων δεν αποτελεί τη μοναδική λύση. Απαιτείται να δοθεί έμφαση στις αιτίες που συμβάλλουν στην ψυχική και σωματική κακοποίηση και εκμετάλλευση των παιδιών, όπως είναι η φτώχεια, η ανυπαρξία δομών ουσιαστικής προστασίας των παιδιών, η ανεπάρκεια των μηχανισμών ελέγχου και πρόληψης, η χαλάρωση των οικογενειακών δεσμών και, βέβαια, η ύπαρξη σχετικής αγοράς, με μεγάλη ζήτηση και προσφορά, που λειτουργεί δυστυχώς μέσα στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αμαυρώνει τον ευρωπαϊκό πολιτισμό μας.