<EntPE>ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ</EntPE>

1999

2004

<Commission>{ΓΥΝΑ}Επιτροπή για τα Δικαιώματα της Γυναίκας και τις Ίσες Ευκαιρίες</Commission>

<RefStatus></RefStatus>

 

<RefVer></RefVer>

<Date>{25/06/2001}25 Ιουνίου 2001</Date>

<TitreType>ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ</TitreType>

<CommissionResp>της {ΓΥΝΑ}Επιτροπής για τα Δικαιώματα της Γυναίκας και τις Ίσες Ευκαιρίες</CommissionResp>

<CommissionInt>προς την {ΕΞΩΤ}Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων, Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, Κοινής Ασφάλειας και Αμυντικής Πολιτικής</CommissionInt>

<Titre>σχετικά με την αίτηση ένταξης της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την πρόοδο των διαπραγματεύσεων</Titre>

<DocRef>(COM(2000) 713 – C5‑0613/2000 – 2000/2014 (COS))</DocRef>

Συντάκτρια γνωμοδότησης: <Depute>Άννα Καραμάνου</Depute>



<Procedure>ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ

Κατά τη συνεδρίασή της στις {20-05-2001}20 Μαρτίου 2001, η {ΓΥΝΑ}Επιτροπή για τα Δικαιώματα της Γυναίκας και τις Ίσες Ευκαιρίες όρισε συντάκτρια γνωμοδότησης την κ. Άννα Καραμάνου.

Κατά τις συνεδριάσεις της στις 29 Μαΐου, 20 και 21 Ιουνίου 2001 η επιτροπή εξέτασε το σχέδιο γνωμοδότησης.

Κατά την τελευταία ως άνω συνεδρίαση, η επιτροπή ενέκρινε τα κατωτέρω συμπεράσματα ομόφωνα.

Ήσαν παρόντες κατά την ψηφοφορία οι βουλευτές: Maj Britt Theorin, πρόεδρος· Άννα Καραμάνου, συντάκτρια γνωμοδότησης·  María Antonia Avilés Perea, Maria Berger, Lone Dybkjær, Lissy Gröner, Heidi Anneli Hautala, Mary Honeyball, Ρόδη Κράτσα-Τσαγκαροπούλου, Thomas Mann, Maria Martens, Ria G.H.C. Oomen-Ruijten (αναπλ. Astrid Lulling), Patsy Sörensen και Joke Swiebel.
<PgPartieA><SubPage>ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Η {ΓΥΝΑ}Επιτροπή για τα Δικαιώματα της Γυναίκας και τις Ίσες Ευκαιρίες καλεί την {ΕΞΩΤ}Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων, Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, Κοινής Ασφάλειας και Αμυντικής Πολιτικής, που είναι αρμόδια επί της ουσίας, να συμπεριλάβει στην πρόταση ψηφίσματός της τα ακόλουθα στοιχεία:

</ReferenceAm>

-      έχοντας υπόψη ότι η ισότητα ανδρών και γυναικών αποτελεί θεμελιώδη αρχή και θεμελιώδες δικαίωμα, σύμφωνα με τα άρθρα 2 και 3, παράγραφος 2, της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου,

</ReferenceAm>

-      έχοντας υπόψη την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, το Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών για την Εξάλειψη κάθε Μορφής Διάκρισης εις βάρος των Γυναικών, τα Σύμφωνα των Ηνωμένων Εθνών για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα και για τα Οικονομικά, Κοινωνικά και Πολιτιστικά  Δικαιώματα και τις Συμβάσεις της ΔΟΕ (Διεθνής Οργάνωση Εργασίας), συμβαλλόμενα μέρη των οποίων είναι όλα τα κράτη μέλη, καθώς και τη Δήλωση του Πεκίνου και την Πλατφόρμα Δράσης των Ηνωμένων Εθνών,

</ReferenceAm>

-      έχοντας υπόψη τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Νίκαιας το Δεκέμβριο 2000, το οποίο ανακήρυξε την ισότητα των φύλων σε θεμελιώδη κοινωνικό και οικονομικό στρατηγικό στόχο της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και σε απαραίτητη προϋπόθεση τόσο για την οικονομική ανάπτυξη, όσο και για την κοινωνική πρόοδο,

</ReferenceAm>

Α.   τονίζοντας, ότι η υιοθέτηση του ευρωπαϊκού κεκτημένου στον τομέα της ισότητας ανδρών και γυναικών αποτελεί όρο sine qua non για την ένταξη της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αφού ουσιαστικά πρόκειται για θέμα ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Υπογραμμίζει ότι η θεμελίωση των αναγκαίων θεσμών και η ενδυνάμωση της θεσμικής και διοικητικής ικανότητας σε αυτόν τον τομέα αποτελεί βασική προϋπόθεση για την πλήρη εφαρμογή του κοινοτικού κεκτημένου,

</ReferenceAm>

Β.    επισημαίνοντας τις σοβαρές νομικές διακρίσεις εις βάρος των γυναικών, ιδιαίτερα στο Αστικό Δίκαιο, πολλά άρθρα του οποίου, όπως επισημαίνει και η τουρκική γυναικεία οργάνωση KADER, παραβιάζουν την Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για την Κατάργηση κάθε Διάκρισης εις βάρος των Γυναικών (CEDAW), την οποία η Τουρκία έχει κυρώσει. Σημειώνει με ικανοποίηση, ότι τελικά η αλλαγή του Αστικού Κώδικα συμπεριλαμβάνεται στην ατζέντα της Εθνικής Συνέλευσης, ωστόσο, εκφράζει ανησυχία για τις αρνητικές εξελίξεις που υπήρξαν κατά τη συζήτηση του θέματος στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή Δικαιοσύνης,

</ReferenceAm>

Γ.    σχετικά με το δικαίωμα των γυναικών στην εργασία, επισημαίνοντας το υψηλό ποσοστό ανεργίας που πλήττει τις γυναίκες (39,6%), που επιτείνεται στις αγροτικές περιοχές, και ταυτόχρονα τον περιορισμένο αριθμό εργαζόμενων γυναικών που τυγχάνουν κοινωνικής ασφάλισης - μόλις 12% του συνόλου των ασφαλισμένων εργαζομένων - καθώς και το γεγονός ότι, παρά την αναφορά του άρθρου 26 του Εργατικού Κώδικα στην αρχή της ίσης αμοιβής για ίση εργασία, οι γυναίκες αμείβονται λιγότερο και αντιμετωπίζουν δυσμενείς εργασιακές συνθήκες, με μειωμένες αποδοχές και ανυπαρξία μέτρων προστασίας της μητρότητας, δεδομένου του δικαιώματος του εργοδότη να τις απολύσει μετά το πέρας της γονικής άδειας· σημειώνει, ωστόσο, με ικανοποίηση, ότι το Εθνικό Πρόγραμμα προβλέπει αλλαγές στην εργατική νομοθεσία, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την εγκυμοσύνη και τις γονικές άδειες,

</ReferenceAm>

Δ.    επισημαίνοντας ότι το Εθνικό Πρόγραμμα δεν προωθεί την ενσωμάτωση της ισότητας σε όλες τις πολιτικές (mainstreaming) και δεν προβλέπει τίποτα σχετικό με θετικές δράσεις, ιδιαίτερα για την εκπροσώπηση των γυναικών στα κέντρα λήψης αποφάσεων, όπου η συμμετοχή τους είναι εξαιρετικά χαμηλή, με μόνο 22 γυναίκες στα 550 μέλη του Κοινοβουλίου και μόλις 1,5% στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ενώ καμία αναφορά δεν γίνεται στα καταστατικά των περισσότερων κομμάτων για το ρόλο και τη συμμετοχή των γυναικών στην πολιτική ζωή της χώρας,

</ReferenceAm>

Ε.    σημειώνοντας με θλίψη τη μικρή συμμετοχή των γυναικών στην εκπαίδευση και την επαγγελματική κατάρτιση, τα μεγάλα ποσοστά αναλφαβητισμού και εγκατάλειψης σπουδών, ιδιαίτερα στις ανατολικές περιοχές της χώρας,

</ReferenceAm>

ΣΤ.  επισημαίνοντας τα υψηλά ποσοστά ενδοοικογενειακής βίας και την παντελή έλλειψη νομικής και συμβουλευτικής αρωγής στα θύματα, καθώς και το γεγονός ότι το αδίκημα του βιασμού, στο πλαίσιο του γάμου, δεν ποινικοποιείται,

</ReferenceAm>

Ζ.    επισημαίνοντας ότι οι δημόσιες δαπάνες για την υγεία δεν επαρκούν για να προσφέρουν ούτε τις βασικές υπηρεσίες στους πολίτες. Σημειώνει με θλίψη, ότι οι γυναίκες είναι ιδιαίτερα ευάλωτες, αφού, λόγω της ανεπάρκειας των ιατρικών υπηρεσιών, οι θάνατοι κατά τη γέννα αποτελούν το 5,2% του συνόλου της γυναικείας θνησιμότητας,

</ReferenceAm>

1.    καλεί την τουρκική κυβέρνηση να συνεχίσει, σε συνεργασία με την Επιτροπή, τις προσπάθειές της, με στόχο την ενίσχυση της προενταξιακής της στρατηγικής στον τομέα της ενσωμάτωσης του κοινοτικού κεκτημένου·

</ReferenceAm>

2.    καλεί την κυβέρνηση της Τουρκίας να προχωρήσει σε ριζική μεταρρύθμιση όλων των νομοθετικών και κανονιστικών διατάξεων που παραβιάζουν την αρχή της ισότητας των φύλων, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα και τους αναγκαίους μηχανισμούς και πόρους για την αποτελεσματική εφαρμογή τους·

</ReferenceAm>

3.    καλεί την Επιτροπή να χορηγήσει οικονομική υποστήριξη στην Τουρκία, ώστε να προσαρμόσει πλήρως τις μεθόδους συλλογής και ανάλυσης στατιστικών στοιχείων, με τα ισχύοντα ευρωπαϊκά πρότυπα. Καλεί την τουρκική κυβέρνηση να επεξεργάζεται τα στατιστικά στοιχεία κατά φύλο, με τρόπο συμβατό με εκείνον που χρησιμοποιεί η Ευρωπαϊκή Κοινότητα, ώστε να ενισχυθεί η συνειδητοποίηση των προβλημάτων, η διευκόλυνση των συγκρίσεων, καθώς και  η παρακολούθηση της πορείας της ισότητας στις υπόλοιπες χώρες·

</ReferenceAm>

4.    καλεί την Επιτροπή και το Συμβούλιο να συνδέσουν τη διαδικασία της διεύρυνσης με την εφαρμογή αποτελεσματικών μέτρων για την πρόληψη και καταπολέμηση της βίας και της σεξουαλικής εκμετάλλευσης των γυναικών και να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και του ρόλου που διαδραματίζει η Τουρκία ως χώρα διελεύσεως όσον αφορά τη σωματεμπορία. Για το σκοπό αυτό ζητεί να δοθεί ανάλογη ευρωπαϊκή οικονομική και τεχνική συνδρομή στην Τουρκία· καλεί την Επιτροπή, σε συνεργασία με τα κράτη μέλη και τις υποψήφιες χώρες να λάβουν αποτελεσματικά μέτρα για την προώθηση δικτύων και συνεργασιών μεταξύ των αστυνομικών, δικαστικών, μεταναστευτικών και κοινωνικών αρχών, μη κυβερνητικών οργανώσεων και διεθνών οργανισμών·

</ReferenceAm>

5.    απαιτεί να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης, της φοίτησης στα σχολεία, ως βασικά βήματα για την αύξηση της γυναικείας απασχόλησης, ιδιαίτερα στα αστικά κέντρα. Οι χρηματοδοτήσεις για την εφαρμογή των προγραμμάτων «Σωκράτης», «Λεονάρντο ντα Βίντσι» και «Νεολαία για την Ευρώπη», θα πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή σε αυτά τα ζητήματα·

</ReferenceAm>

6.    καλεί την Επιτροπή να προωθήσει πλήρως τη συμμετοχή της Τουρκίας στα κοινοτικά προγράμματα που ενδυναμώνουν την αρχή της ισότητας των δύο φύλων, ιδιαίτερα στο πρόγραμμα σχετικά με την κοινοτική στρατηγική-πλαίσιο για την ισότητα των δύο φύλων (2001-2005), καθώς και στα προγράμματα «STOP» και «DAPHNE» για την καταπολέμηση της βίας εις βάρος των γυναικών·

7.        καλεί την Τουρκία να εφαρμόσει τη σύσταση του Συμβουλίου της 2ας Δεκεμβρίου 1996[1] για την ισόρροπη συμμετοχή γυναικών και ανδρών στη διαδικασία λήψης αποφάσεων στις προσεχείς εκλογές.

</ReferenceAm>

8.    καλεί την τουρκική κυβέρνηση να προχωρήσει στη συνταγματική κατοχύρωση της αρχής της ισότητας των φύλων, μέσω σχετικής τροπολογίας στο Σύνταγμα της χώρας.

</Amend></LANG:EL>

 



[1] ΕΕ L 319, 10.12.1996, σελ. 11.